Wsc - Langdorp vzw

Eisden-Maasmechelen

Zondag 25 februari 2018

Stertocht Antwerpen Wandelt te ZoerselAbdij Onze Lieve Vrouw van Nazareth

Deze tocht is de eerste van het wandelcriterium WalkOn 2018.
Een criterium waarin ook onze Mars Der Zuiderkempen kadert. U mag er op onze kosten gaan wandelen en krijgt er nog een basisconsumptie bovenop.

Wat er te beleven valt? We laten de parcoursbouwers Eduard en Swa aan het woord:
Start: Beuk en Noot – Sporthal, Achterstraat, Sint-Antonius-Zoersel
Vertrek:08.00 – 15.00u
Afstanden:6 – 12 – TM – 20 – 25 – 30 – 40km.

Op zondag 25/2/2018 is het aan de Natuurvrienden Zoersel om zich te bewijzen als organisator van de regionale wandeldag Antwerpen. We hopen iedere deelnemer, van gelijk welke afstand, een aangename wandeling te bezorgen. De wandelaars van de 25 – 30 – 40km zijn de enige die op één wandeling kunnen genieten van twee Trappistenkloosters. Iedere wandelaar zal evenwel minstens één keer een Trappistenabdij tegenkomen op zijn pad. Een gouden tip voor de grotere afstanden… neem twee plastieken zakken en een touwtje mee! Onze bossen zijn op deze tijd van het jaar berucht voor hun plassen! Waar echt nodig voorzien we een noodoplossing. Aan iedereen…, een leuke wandeling.

Abdij Onze-Lieve-Vrouw van Nazareth
In deze oase van rust wonen de zusters van de orde van Trappistinnen. Hun voornaamste bezigheden zijn het maken van liturgische gewaden, vlaggen en afwasmiddel, zeep, badschuim, shampoo en natuurlijke toiletzepen. De oorspronkelijke abdij Onze-Lieve-Vrouw van Nazareth was gevestigd in Lier. In 1797, tijdens de Franse Revolutie, werd de abdij opgeheven en verkocht. Alleen de toegangspoort en de schuur bleven bewaard. In 1946 startten de ontginningswerken voor een nieuwe abdij op de Brechtse Heide. Op 25 juni 1950 trokken dertien zusters van de abdij van Soleilmont bij Charleroi zich definitief terug achter de nieuwe abdijmuren. Op 25 juni 1986 kreeg de abdij de officiële erkenning dat ‘de abdij in Brecht de voortzetting is van het oude Nazareth in Lier’.

Abdij Westmalle

Abdij van Westmalle
Tijdens de Franse Revolutie ontvluchtte een groep monniken het Normandische klooster La Trappe. Zij kwamen terecht in de Kempen waar ze een kleine boerderij, genaamd Nooit Rust, toegewezen kregen van de bisschop van Antwerpen. De hoeve deed tot 1836 dienst als klooster, waarna zij officieel een abdij werd en de nodige gebouwen werden opgericht (kerk, klooster, gastenkamers). Sindsdien is het complex nog verder uitgebreid met onder meer een nieuwe koeienstal en brouwerij, toegevoegd in de jaren 30 van de twintigste eeuw. De abdij wordt nog steeds regelmatig gemoderniseerd. Ze telde begin eenentwintigste eeuw 24 paters en broeders. De abdij voorziet in het onderhoud van haar leden door verschillende activiteiten: een boerderij, een kaasmakerij, een bierbrouwerij en het ontvangen van gasten.

Parcoursbeschrijving:
6km
Deze wandelaars vertrekken via de parking naar de Achterstraat waar ze even verder links naar de Victorielaan gaan. Dan gaat het via de Frans van Looverenlaan en de Karel Uyterhoevenlaan naar de Handelslei. Deze grote baan wordt het liefst gekruist aan de verkeerslichten, om zo via de Jagersweg recht naar de Trappistenabdij te stappen. De wandelaars lopen nu tot aan de hoofdingang en gaan hier dan naar links op de Raymond Delbekestraat die hen verder leidt naar hun rustpost op de sporthal Bethaniën die ze bereiken op 4.30km.
Na de rust vervolgen zij hun wandeling door het domein Bethanië tot op de Handelslei. Hier gaat het naar rechts naar de verkeerslichten om dan via de Begijnenstraat de vertrekplaats terug te bereiken. Totaal van 6,29km gewandeld!

12km
Zij lopen samen met de 6 km stappers naar de Trappistenabdij die ze, in tegenstelling met de 6km, volledig rondlopen. Op "Nooit Rust" splitsen ze weer weg van de 6 - 30 - 40 km om naar hun rustpost te gaan, gelegen aan de Harmony aan het voetbalveld. Dit gebeurt door even de Oude Liersebaan te kruisen om uit te komen op de Emiel Vermeulenlaan aan de achterzijde van het voetbalveld.
Na de rust (op 6,82km) gaan zij dan even, met dubbel richting, naar " 't Hemeltje" waar ze rechts naar de Raymond Delbekestraat wandelen om dan links op het einde de Watersrtaat te kruisen naar de Kotseheide. Op Heidemolen gaat het nu links naar de Zandweg om aan het Schuurke de Berkenheide in te lopen. Hier moeten de wandelaars weer even opletten voor de drukke Bethaniëlei, die ze oversteken. Dan gaat het via de Elzendreef en de Knod naar Den Akker, hier naar de Vrijgeweide en vervolgens de Heimeulenweg waar ze op het eind hiervan de 6km weer ontmoeten en samen binnen lopen. Totaal van 12,43km gewandeld!

T. M.(Ten Miles)
Deze groep volgt de 12, daarna de 30-40km rond de Trappistenabdij en gaat hier nadien verder met de 12km tot op de rustpost (8,13 km) en voorbij het "Hemeltje", daarna gaat het voor hun via de Emiel Vermeulenlaan naar de begraafplaats van Sint Antonius-Zoersel. Via de parking lopen ze naar de Welvaart en duiken zo het Molenbos weer in. Na wat gedraai komen ze weer tevoorschijn aan de Waterstraat die ze voorzichtig oversteken naar de Rinkvenlaan. Via de Vijverlaan en de Hoeklaan sluiten ze weer aan bij de 12km wandelaars op Heidemolen. Samen lopen ze nu terug naar de vertrekplaats. Totaal van 16,09344 km gewandeld!

20km
Deze sportievelingen volgen de 12 en 15km stappers al zeker tot aan de rust "Harmony" (6,82km) en volgen de 15km tot op de Welvaart. Aan Lizzy Marsily splitsen ze zich af en juist wanneer ze het parcours van de 12km bereiken gaan zij naar rechts. Voorzichtigheid is hier geboden omdat je de andere wandelaars kan zien lopen. Extra borden worden hier gehangen van "u wandelt op". Nu gaat het naar de tweede controle op Luycks en dit verloopt via het Zandven, Drieboomkesberg, Sint Jansburg en de Grote Vraagstraat. De wandelaars hebben er dan weer een extra 6,85km opzitten. Na de controle Luycks gaat het door een privédomein naar de Kleine Vraagstraat die we volgen tot op de Rinkvenlaan. Via de Vijverlaan en de Hoeklaan sluiten ze weer aan bij de T.M. wandelaars op Heidemolen. Samen lopen ze nu terug naar de vertrekplaats. Totaal van 20.77 km gewandeld!

25km
Dit is een doorslag van de 20 km met één verschil, zij komen voorbij 2 abdijen.
Deze wandelaars doen een extra lus op Luycks. Zij verlaten het parcours van de 20km om na controle via de achterzijde en via de Grote Vraagstraat naar de Korhoenlaan te stappen. Hier gaat het verder naar de Sint Jobbaan die we verlaten aan de volgende rechtse zandweg. De weg leid helemaal tot aan Marbelven en de Abdijlaan die we rechts volgen richting een tweede keer Luycks. Zij hebben er hier een extra lus opzitten van 5,53km.
Na de tweede keer Luycks lopen ze samen met de 20km naar de startplaats terug. Totaal van 26,27 km gewandeld!

30km
Lopen met de andere afstanden naar de Trappistenabdij, voorbij de brouwerij splitsen ze zich van de overblijven afstanden af (12-15-20-25km) en lopen verder op de Sint Pauluslaan tot de Wijngaardstraat.
Hier gaat het scherp links de boskant in tot de eerste kruising. Weer een linkse draai brengt ons terug naar de achterzijde van de Trappistenabdij en iets later sluiten deze wandelaars weer aan met de 6km wandelaars om gezamenlijk de controle sporthal Bethanië te bereiken na 6,92km.
Na controle wandelen we met de 6km naar de Oude Liersebaan waar de 30km splitst en rechts zijn weg verder zet. Op de Oude Liersebaan nemen we nu de Heidemolenbaan rechts die we volgen om zo uit te komen op Drieboomkesberg en aansluiten bij de 20-25km wandelaars. Samen bereiken ze dan Luycks.
De 30km hebben dan weeral 5,46km in de benen extra.
Deze 30km wandelaars doen ook een extra lus op Luycks. Zij verlaten de controle via de achterzijde en via de Grote Vraagstraat naar de Korhoenlaan te stappen. Hier gaat het verder naar de Sint Jobbaan die ze verlaten aan de Vaartdijk. Door bos en weide gaat het nu en dan doemt plots de Trappistinnenabdij links van deze wandelaars op. De weg leid helemaal tot aan de Abdijlaan die we rechts volgen richting Marbelven en een tweede keer Luycks. Zij hebben er hier een extra lus opzitten van 6,68km.
Na de tweede keer Luycks lopen ze samen met de andere afstanden tot aan het Kotsbos. Waar de andere afstanden links afslaan gaan zij onverstoorbaar verder tot op de Bethaniëlei die ze voorzichtig oversteken.
Dan gaat het via de Torfheidensedreef en de vele villa's naar de achterzijde van de Catersdreef. We volgen deze tot op de Cirkellaan om langs de Kroondreef de controle 4Seizoenen te bereiken, met een extra 6,13km op de teller.
Na deze laatste rustpost gaat het van de Raymond Delbekestraat naar Torfhoeken waar we links de Mathias Joostenlaan in wandelen. Een laatste rustgevende omgeving wordt afgesloten met een wandeling door het domein Joosten om zich, na de Antwerpse steenweg te kruisen, te storten op de laatste dicht bebouwde kilometers van deze tocht. Via Den Otter, Kloostertuin en Achterstraat bereiken deze wandelaars na 4,43km hun einddoel. Totaal van 29,62 km gewandeld!

40km
Deze atleten volgen netjes de 30km tot een eind op de Heidemolenbaan waarna ze vastberaden afsplitsen om hun eigen weg te volgen. Zij wandelen door tot aan houtbedrijf Mintjens te Westmalle. Hier gaat het dan via
de Hemelstraat naar de Sint Jobbaan. Ze kunnen aan de rechterzijde het steenfabriek bewonderen maar moeten opletten dat ze de Geuzenstraat niet voorbij lopen aan de rechterkant. Deze komt uit op de Heikantstraat en op het einde Sint Jansburg. Nu gaat het met de 20-25-30 verder naar controle Luycks. Zij hebben weer 9,66km bijeen gestapt.
Na de controle gaat het ook via de achterzijde naar de Grote Vraagstraat waar ze echter eventjes de Biezendreef induiken om langs de Noenheuvel weer op het parcours te komen. Verder gaat het nu naar de Sint Jobbaan samen met de 25-30km, daarna alleen nog de 30km om op de vaartdijk weer eigenzinnig hun weg te gaan. 400meter na de boerderij (Halfvenweide)op de Sint Jobbaan gaan ze link naast de paardenweide het paadje in om na 1,15km rechts de begroeiing in te slaan. We lopen hier nu op een stukje privé en gedragen ons. Links naast de boerderij vervolgen we de wandeldreef en komen zo op de Jan Bruinegatheide met aan onze linkerzijde de Abdij van de Trappistinnen ook wel "Onze Lieve Vrouw Van Nazareth" genoemd. Naast de muur van de abdij loopt het verder, ten einde links tot op de Abdijlaan, Marbenven voorbij en weer aankomen op Luycks voor de tweede maal. Dit is een lus van 9km.
Na de controle gaan de wandelaars samen met de 30km maar doen onderweg een klein lusje langs de Caterskapel en Mathildedreef. Hopelijk verzuipen we onderweg niet! Paletten zijn voorradig!
Zij pikken nadien de 30km stappers weer op en lopen met hen nog samen tot einde Catersdreef.
Resoluut gaan deze atleten rechtdoor om via Schutbocht en Den Aard, de Singel en de Kroondreef ook de rustpost 4Seizoenen te bereiken na 10,7km. Na deze rust lopen ze samen met de 30km naar het eindpunt.
Totaal van 40,71 km gewandeld!